Underdog Justin Gaethje verNIETIGT ongeslagen kampioen Ilia Topuria tijdens UFC White House
Hebben we het op GeenStijl al eens the greatest country on god's green earth genoemd eigenlijk (Google)?
Definitieve, liniebrede analyse
Op die proleet Josh Hokit na die Michelle Obama "een man" noemde na zijn overwinning, was dit het ultieme sportevenemet, en in al z'n Americana een van de beste vertoningen van de Amerikaanse geest ooit. Alle vechters deden hun walk-out vanuit the Oval Office, allen geflankeerd door twee Medal of Honor-ontvangers en een saluerende erewacht. Waarlijk, een evenement op hetzelfde niveau als de Whitney Houston Superbowl van 1991 (hier onderaan) tijdens de Eerste Golfoorlog.
Maar wat blijft het een bizarre sport hè: Max Holloway KO'de Justin Gaethje, Ilia Topuria KO'de Max Holloway, maar gisteravond VERNIETIGDE Justin Gaethje de ongeslagen (!) Ilia Topuria alsof hij er gewoon niets te zoeken had - met uitzondering van een aantal vlijmscherpe lichaamsstoten in ronde 2 waar Justin wel degelijk door neerging en Topuria in mount kwam. Justin was - begrijpelijk - de enorme onderhond (zo heet dat) bij de wedkantoren, maar hij verliet de ring bijna zonder schrammetje en Topuria was zo zwaar gehavend dat een dokter het gevecht bijna gestopt had na ronde 3, en Topuria en zijn broer tijdens de pauze van ronde 4 besloten de handdoek in de ring te gooien. Die rechter overhand uit de HEL op 3:02 van ronde 3 was het begin van het einde, en die knie op z'n rechterzij terwijl hij op de grond geknield zat tijdens de laatste seconden van ronde 4, was het einde van het einde.
Hij kon niet eens voor de uitreiking blijven, en vertrok onmiddellijk naar het ziekenhuis. Het doet allemaal erg denken aan wat Justin Tony Ferguson ooit aandeed, en daar herstelde hij nooit meer van. Grote verschil is natuurlijk wel dat Topuria 29 is, en Tony destijds 36. Maar, zoals Khabib zei: "er slaat gewoon niemand zo hard als Justin", en Khabib (die overtuigend van Justin won per triangle choke vanuit mount) kan het weten.
Ook enorm knap trouwens: Cyril Gane's KO op Alex Pereira, highlights helemaal onderaan.
Highlights
Dit onbestaanbare contrast
Justin Gaethje verslaat Paddy Pimblett per unanieme jurybeslissing
Scouser* Paddy vs Mexicaans-Duitse Amerikaan Justin G
Bekijk het volledige gevecht hierr
Paddy Pimblett, zowel onuitstaanbaar als publiekslieveling, op een winstreak van 9 gevechten, waarvan de laatste tegen menselijke Geodude Michael Chandler. Tegen Justin Gaethje, wiens headkick KO tegen Dustin Poirier (!) z'n meest indrukwekkende recente wapenfeit was. Samengevat: een DOGFIGHT tussen een Scouser die per genetische bepaling niet knockout kan, en een autistische voorhamer die alleen maar vooruit kan en echt pas stopt als z'n lichten uitgaan - wat per strikes alleen Max Holloway lukte, en per submission alleen Charles Oliveira en KHABIB. Justin won, per unanieme jurybeslissing.
woEF
Charles Oliveira RNC't Justin Gaethje, Michael Chandler KO't Tony Ferguson
Voor de vele liefhebbers!
Vreemde toestanden gisteravond rondom het gewicht van Oliveira. Volgens de twee officiële weegschalen vóór het officiële weegmoment was hij precies op gewicht, maar tijdens het officiële weegmoment was hij 226 gram (!) te zwaar. Het gevecht mocht doorgaan, maar ondanks dat het een titelgevecht was, zou verdedigend kampioen Oliveira ook zijn titel in moeten leveren als hij zou winnen. Nou, hij won al in ronde 1. En hij had met 15 submissions al de meeste submissions in de UFC, en nu zijn het er 16. Een loepzuivere rear naked choke, waar hij voor koos nadat z'n back triangle niet helemaal uitpakte. Een hoog-technische masterclass, alweer. Onderstaand de slowmotion. Hij werd zelf ook goed geraakt en ging zelfs een keer neer, maar wat verwacht je tegen niemand minder dan Justin Gaethje, die in feite Tony Fergusons carrière beëindigde - zoals Khabib hier zei - per TKO na een marteling van 5 rondes.
En over publiekslieveling Tony Ferguson gesproken. Die is nog steeds publiekslieveling, maar het is wel voorbij. Dit was z'n vierde verlies op rij en hij ging, zoals te zien na de breek, voor het eerst in zijn gehele MMA-carrière van 33 gevechten KO tegen geweldenaar Michael Chandler. We gaan je missen Tone.
Slowmo en andere hoek
Na het stappen om 06:00 - UFC's 12 gevechten ongeslagen Tony Ferguson vs Justin Gaethje
Tony, verft huizen.
Tony Ferguson, misschien wel de vreemdste UFC-atleet van allemaal, en daarmee een van onze favorieten. Al bijna 10 jaar en 12 wedstrijden ongeslagen. Al vier keer dwarsboomde het universum een gevecht met Conor-killer Khabib Nurmagomedov. Tony is het lijdend voorwerp van de Tony the kind of guy memes, darce choke-specialist, heeft de ongebruikelijkste trainingsmethoden, de scherpste ellebogen en onderarmen, de beste cardio, de vreemdste rolls, en staat altijd op als-ie gedropt wordt.
En dan nog zo'n ding. Zes maanden (!) na een zware knie-operatie, TKO'de hij Anthony Pettis in twee rondes, en hij heeft dat herstel in een onmogelijk tijdsbestek volledig op eigen inzicht gedaan, zonder fysiotherapeut. "I have no words for that", was de reactie van de commentator toen dat werd verteld tijdens het begin van dat gevecht. En dan draagt-ie ook nog eens altijd een zonnebril, op doktersvoorschrift welteverstaan. Shades and blades, dat is Tony, en straks om 06:00 LIVE OP VERONICA neemt hij het op tegen Justin "The Highlight" Gaethje (highlights). Na de breek de gezichten van Tony's laatste zeven tegenstanders na afloop en de laatste embedded-aflevering.
